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Simone Schneider

– Weltmanagement –

German soprano, Simone Schneider, has demonstrated her exceptional talent in the lyric-dramatic repertoire in roles such as Strauss’ Salome, the Empress in Die Frau ohne Schatten, Chrysothemis in Elektra and Sieglinde in Wagner’s Die Walküre, and is being hailed for her brilliant voice and artistic expressiveness by audiences and critics alike.

 

In the upcoming season, she will return to Leipzig as Sieglinde and to the Hamburg State Oper as Marietta in Korngold’s Die tote Stadt. Led by conductor Jaap van Zweden, she will also be performing Beethoven’s 9th Symphony at the Berlin State Opera as a part of the New Year’s concerts.

 

In the 2022/23 season, the artist sang the title role in Ariadne auf Naxos at the Semperoper Dresden and appeared as Chrysothemis under the baton of Simone Young and Sieglinde under Franz Welser-Möst at the Vienna State Opera. She also performed Sieglinde at the Stuttgart State Opera and at the Palace of Arts in Budapest, under the musical direction of Adam Fischer. Additional highlights of the season were her spectacular role debut as Brünnhilde in Richard Wagner’s Siegfried in Stuttgart, as well as Four Last Songs by Richard Strauss in concert, conducted by Hartmut Haenchen.

 

Simone Schneider can regularly be seen and heard on major international stages. She had great success with the role of Leonore in Beethoven’s Fidelio at the Berlin State Opera alongside Klaus Florian Vogt, at the Hamburg State Opera under Kent Nagano, and at the Teatro Comunale di Bologna under Asher Fisch. At the Semperoper Dresden, she sang the roles of Hannah Glawari in Die lustige Witwe, Rosalinde in Die Fledermaus, as well as the eponymous role in Salome.

 

Her versatile opertic repertoire also includes roles, such as the Marschallin in Der Rosenkavalier, Senta in Der fliegende Holländer, Alice Ford in Falstaff and Madame Lidoine in Les Dialogues des Carmélites. As a concert singer, Simone Schneider has performed works by Bruckner, Dvořák, Verdi, Strauss, Mahler, Mendelssohn, and Beethoven. She has collaborated with renowned conductors like Helmuth Rilling, Manfred Honeck, Philippe Herreweghe, Marek Janowski, Ulf Schirmer, and Herbert Blomstedt.

 

Since 2006, Simone Schneider has been a member of the ensemble at the Stuttgart State Opera, where she has sung amongst others Elsa in Lohengrin, the title roles in Luigi Cherubini’s Medea and Ariadne auf Naxos, as well as Sieglinde in Die Walküre and Brünnhilde in Siegfried by Richard Wagner. The production of Salome in the staging of Kirill Serebrennikov, in which she embodied the sensual and brutal title role in a stirring performance, was a sensation.

Simone Schneider was born into a musical family in Hagen. She studied at the Hochschule für Musik und Theater München and became a member of the Opera Studio of the Bavarian State Opera during her senior year of studies, where she excelled particularly in the field of modern music.

May 2023 – Please don’t use any older material. For the most recent biography, please contact Iris Jedamski

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Simone Schneider

– Weltmanagement –

Mit ihrer glanzvollen Stimme und ihrer künstlerischen Ausdrucksstärke hat die deutsche Sopranistin Simone Schneider in Partien wie Strauss’ Salome, der Kaiserin in Die Frau ohne Schatten, Chrysothemis in Elektra und Sieglinde in Wagners Die Walküre ihre außergewöhnliche Begabung im jugendlich-dramatischen Fach unter Beweis gestellt.

 

In der kommenden Spielzeit kehrt sie, unter anderem, an die Oper Leipzig als Sieglinde und an die Hamburgische Staatsoper als Marietta in Korngolds Die tote Stadt zurück. An der Staatsoper Unter den Linden in Berlin wird sie in Beethovens 9. Sinfonie, im Rahmen der Konzerte zum Jahreswechsel, unter der Leitung von Jaap van Zweden, zu erleben sein.

 

In der Spielzeit 2022/23 sang die Künstlerin bei den Strauss-Tagen an der Semperoper Dresden die Titelrolle in Ariadne auf Naxos. An der Wiener Staatsoper war sie als Chrysothemis unter Simone Young und als Sieglinde unter Franz Welser-Möst zu hören. Letztere Partie führte sie ebenfalls an die Staatsoper Stuttgart und an den Palast der Künste in Budapest, hier unter Adam Fischer. Einige Höhepunkte der Saison waren das spektakuläre Rollendebüt als Brünnhilde in Richard Wagners Siegfried an der Staatsoper Stuttgart und die Konzerte mit den vier letzten Liedern unter der Leitung von Hartmut Haenchen.

 

Simone Schneider ist regelmäßig an bedeutenden internationalen Bühnen zu Gast. Mit der Partie der Leonore in Beethovens Fidelio feierte sie bereits an der Staatsoper Unter den Linden, an der Seite von Klaus Florian Vogt, der Hamburgischen Staatsoper unter Kent Nagano und am Teatro Comunale di Bologna unter Asher Fisch große Erfolge. An der Semperoper Dresden war sie als Hannah Glawari in Die lustige Witwe, Rosalinde in Die Fledermaus und als Salome zu erleben.

 

Ihr vielseitiges Opernrepertoire umfasst außerdem Rollen wie u.a. die Marschallin in Der Rosenkavalier, Senta in Der fliegende Holländer, Alice Ford in Falstaff und Madame Lidoine in Dialogues des Carmélites. Als Konzertsängerin war Simone Schneider u. a. in Werken von Bruckner, Dvořák, Verdi, Strauss, Mahler, Mendelssohn und Beethoven zu hören und arbeitete mit namhaften Dirigenten wie Helmuth Rilling, Manfred Honeck, Philippe Herreweghe, Marek Janowski, Ulf Schirmer und Herbert Blomstedt zusammen.

 

Seit 2006 ist Simone Schneider Ensemblemitglied der Staatsoper Stuttgart, wo sie, neben ihren Partien als Sieglinde in Wagners Ring und als Brünnhilde in Siegfried, als Elsa im Lohengrin, sowie in den Titelpartien in Luigi Cherubinis Medea und in Ariadne auf Naxos zu erleben war. Ihre Interpretation der Salome in der Regie von Kirill Serebrennikov, in welcher sie die sinnliche und zugleich brutale Titelrolle in einer aufwühlenden Darbietung verkörperte, wurde zum Sensationserfolg.

Simone Schneider wurde in eine musikalische Familie in Hagen geboren. Sie studierte an der Hochschule für Musik und Theater München und wurde bereits während ihres letzten Studienjahres Mitglied des Opernstudios der Bayerischen Staatsoper München, wo sie besonders im Bereich der Moderne reüssierte.

Mai 2023 – Für die jeweils aktuellste Biografie wenden Sie sich bitte an Iris Jedamski